
www.margaretwilliams.me

The Lord Hall of Birkenhead CBE
Director General
Editor-in-Chief
The BBC
Broadcasting House
Portland Place
London
W1A  1AA

Also sent by email:  tony.hall@bbc.co.uk 

3rd November 2016

Dear Lord Hall

Formal Complaint to the BBC   re: the purveying of mis-information on 1  st     
November 2016 

This is brought to your personal attention because it is such a serious matter.

The BBC is required to be accurate and impartial, but James Gallagher (the BBC News
website Health and Science reporter who was responsible for the item that made the
BBC  headlines  from  5.30am  on  1st November  2016)  was  neither  accurate  nor
impartial.

On BBC News 24 the breaking news ticker headline repeatedly announced across the
screen: “A successful treatment for children with CFS is being trialled by the NHS."  

The BBC’s Charter says that its primary function is to inform, educate and entertain,
but the BBC breached its own Charter by its 24-hour non-stop promotion of a study
of myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome in children and adolescents
(the £1 million FITNET trial, which stands for Fatigue In Teenagers on the interNET)
and which claims success for a behavioural modification intervention when there is
no objective evidence of any such success in either children, adolescents or adults.
Moreover, the study had not even started to recruit participants: this was not made
clear and it was heralded as  “Landmark chronic fatigue trial could cure two-thirds"
but that was later changed to the nonsensical "Landmark chronic fatigue trial could
treat two-thirds". Chronic fatigue is not the same as ME/CFS.  

http://www.margaretwilliams.me/
http://www.bbc.co.uk/news/health-37822068
http://www.bbc.co.uk/news/health-37822068
https://twitter.com/BBCNews/status/793256562739580929
mailto:tony.hall@bbc.co.uk


The item was described  thus: “the BBC and their scientifically illiterate journalists
imaginatively and dishonestly spun this as a 2/3 cure rate”.

Specific aspects of the complaint

1. Professor  Esther  Crawley  is  currently  under  investigation  by  the  GMC for
negligent management of a young person with the condition in which she
alleges  to be an expert,  this  management being exactly the same as that
which is to be used in her FITNET study so strongly promoted by the BBC.
Had the BBC’s journalist done his homework, it would surely have tempered
his overly enthusiastic support for Professor Crawley.

2. Throughout  the day,  the BBC reporters  did  not  place the issue in  proper
context:  there was no mention of the discredited PACE trial of CBT/GET in
adults: in 2011, it was hailed by the Science Media Centre and hence the UK
media as successful, but following a five-year quest to obtain the raw data for
re-analysis  by  independent  statisticians,  when the  Judge  ordered the raw
data to be released, it was found to be fraudulent and that instead of the
claimed recovery figure of 22% after CBT and GET, the actual figures were
only 7% for CBT and 4% for GET, meaning that there was a null result from
the PACE trial.

3. The reporting was inaccurate (66% of participants were said to be “cured”)
because it grossly exaggerated and mis-represented the findings of a  small
Dutch study in young people upon which the FITNET trial relies as evidence of
efficacy: whilst there was a significant difference in school attendance at six
months in those who received internet CBT versus those who received “usual
care”  (75% vs  16%), the ultimate  findings  of  the Dutch study  showed no
difference between the groups at 2-year follow-up. The BBC reporter failed in
his duty to mention the actual  results of the Dutch study, which was that
children who did not get any CBT did as well as those who did get CBT, nor
did he mention that three of the four thresholds used in the Dutch trial for
“recovery” were virtually the same as for the entry criteria into the trial, nor
that two of the Principal Investigators of the PACE trial (Professors White and
Chalder)  commented that in the Dutch study,  most children met the trial
criteria for “recovery” when they entered the trial  -- a comment not without
irony,  as  exactly  the  same  situation  occurred  in  their  own  PACE  trial  of
CBT/GET in adults.

4. Undue credence was given to the behavioural theory of ME/CFS even though
that  theory  has  long  since  been  debunked  throughout  the  international
medical community.

5. The  interview  with  Professor  Crawley  at  8.15  am  on  the  BBC  Today
programme was heavily biased towards her own views, with very little time

2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22385681
https://uttingwolffspouts.com/2016/11/01/pace-part-ii-esther-crawley-and-fitnet/


given to the opposing views of Jane Colby, Executive Director of TYMES Trust
(The Young ME Sufferers Trust,  the longest established national UK service
for children and young people with ME and their families and winner of the
Queen’s Award for Voluntary Service), so the BBC clearly did not present a
balanced view.

6. There was a further lack of balance in that no medical expert who disagreed
with Professor Crawley was interviewed – even the Medical Advisor to the
ME Association was not informed that this item was to be broadcast and was
excluded from participation.

7. Based on the extensive biomedical  evidence, the FITNET trial  cannot offer
hope or promise of  recovery and to broadcast  that  it  can is  in breach of
numerous medical codes of conduct and to mislead patients by promising a
cure when there is  no such certainty is  in breach of  the General  Medical
Council Regulations as set out in “Good Medical Practice” (2006): 

                “Providing and publishing information about your services – paragraphs 60-
62 

             60.   If you publish information about your medical services, you must make 
sure the information is 
                           factual and verifiable
                   61.  You must not make unjustifiable claims about the quality or outcomes 
of your services in any 
                           information you provide to patients.  It must not offer guarantees of 
cures”. 

                  Although this is an issue for the GMC and not primarily for the BBC, 
nonetheless the BBC gave undue prominence to unproven interventions and 
incorrectly reported the trial as curative.                  
  

8. Given the insistence of the psychosocial school that ME/CFS is a behavioural
disorder,  this  FITNET  trial  is  likely  to  become  another  weapon  to  force
children with ME/CFS to undergo interventions which can make them even
more sick and its extensive roll-out throughout the NHS may be used as a
vehicle for the forcible removal of children from their parents and home, a
situation that is already rampant in the UK.

9. The BBC coverage was so hyperbolic and it afforded the FITNET trial so much
publicity that it was clearly organised as a counter-punch to the anti-PACE
evidence which is now gaining world-wide attention.

10. Many  international  medical  scientists  and  clinicians  with  whom  I  am  in
contact who are involved with the biomedical pathology of ME/CFS (including
not only those in the UK but those in Canada, the US, Scandinavia, Holland,

3



Australia and New Zealand) are appalled at  such unjustified and uncritical
publicity afforded by the BBC to a study which is based upon speculation, not
upon science.

For the avoidance of doubt, I have provided background information.

Background to the complaint

It seems that the BBC relies on briefings provided by the Science Media Centre (SMC)
without bothering to verify the facts. Such lazy reporting is unacceptable because it
is misleading and is harmful to the public.  The Science Media Centre began work in
2002 to operate like a newsroom for national and local media when science stories
hit the headlines. It is funded by, amongst others, the pharmaceutical and chemical
industries.  The SMC’s covert purpose is to ensure that journalists and the media
report scientific and medical matters only in a way that conforms to Government
and industry’s  “policy”  on the issues in question. To that end, the SMC provides
“training days”  for  journalists  so that  what  they report on scientific and medical
issues is effectively influenced and controlled by the SMC. Its founder member is
psychiatrist Professor Sir Simon Wessely, whose life’s work consists of asserting that
ME/CFS is not an organic but a behavioural disorder that can be cured by “cognitive
restructuring” and graded aerobic exercise (ie. the interventions to be used in the
FITNET study).

The  BBC’s  science  editor  David  Shukman’s  unqualified  support  for  the  SMC  is  a
matter of national concern because it is to the serious detriment of very sick people:
for many years the SMC has campaigned tirelessly against people with ME/CFS and is
internationally  discredited  because  of  its  well-documented  and  indisputable  bias
(The Role of the Science Media Centre and the Insurance Industry in ME/CFS: the
facts behind the fiction: Professor Malcolm Hooper, September 2013).

Not for the first time, the BBC has reported as fact what was an outright untruth
about ME/CFS, for example, its Science Correspondent Tom Feilden’s overly excited
introduction to his  interview with Professor Wessely about ME/CFS on the BBC’s
Today programme on 29th July 2011 exemplified a failure to exercise the requisite
journalistic neutrality when reporting a “story”. Feilden won the UK Press Gazette’s
first ever specialist science writing award for breaking the story the SMC gave him
about the alleged harassment and intimidation of researchers working on CFS/ME.
The SMC had nominated him for  the award,  but Feilden’s  “story”  of  threats and
harassment  from  ME/CFS  activists  was  found  to  have  been  orchestrated  and
promoted by the SMC and in October 2016 was dismissed by the Judge at the First
Tier Tribunal as “without foundation” and “wild speculations”.

It is disquieting that James Gallagher is in fact a member of the SMC’s Advisory Panel
(http://www.sciencemediacentre.org/about-us/governance/),  so  he  had  an
undeclared conflict of interest. 

4

http://www.sciencemediacentre.org/about-us/governance/
http://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk/DBFiles/Decision/i1854/Queen%20Mary%20University%20of%20London%20EA-2015-0269%20(12-8-16).PDF
http://informationrights.decisions.tribunals.gov.uk/DBFiles/Decision/i1854/Queen%20Mary%20University%20of%20London%20EA-2015-0269%20(12-8-16).PDF
http://www.margaretwilliams.me/2013/role-of-science-media-centre-and-insurance-industry.pdf
http://www.margaretwilliams.me/2013/role-of-science-media-centre-and-insurance-industry.pdf


He was clearly promoting the SMC’s agenda and his story was nothing more than an
unwarranted advertising campaign for Professor Esther Crawley’s FITNET study of
behavioural interventions in children and adolescents with ME/CFS.

It is not surprising that the “experts” put forward by the SMC to support the news
item  were  Professor  Esther  Crawley  herself,  her  close  friend  Professor  Stephen
Holgate, and Professor Paul McCrone (who was involved with the now-discredited
PACE trial of CBT/GET in adults), all of whom are known to be biased in favour of the
SMC’s  agenda.  Professor  Holgate  referred  to  Professor  Crawley’s  FITNET  trial  as
“high quality research”, but one senior UK Consultant Physician who specialises in
the multi-systemic  pathology  of  ME/CFS asks  how a study  that  is  carried out  on
Skype and which does not even meet the patients face-to-face, let alone examine
them over time, can be described as “high quality research”. 

The FITNET trial was due to have started in May 2016, but it seems that it could not
secure enough volunteers, so a media-hype was necessary; as customary with the
SMC’s  tactics,  this  was  orchestrated  to  overshadow  the  evidence  of  serious
biomedical  pathology  presented  at  the  International  Association  for  CFS/ME
conference in Fort Lauderdale held at the end of October 2016 (evidence which the
SMC chose to ignore) https://listserv.nodak.edu/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1611a&L=co-
cure&F=&S=&P=9740 .

I ask that you ensure that the BBC issues a prominent retraction of its endorsement
of  and  support  for  the  FITNET  study  and,  to  counter-balance  its  support  for
behavioural  interventions for  a  proven and classified neuroimmune disorder,  the
BBC offers a commensurate right of reply to those with an understanding of the
biomedical nature of the disease. 

The Countess of Mar

5

https://listserv.nodak.edu/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1611a&L=co-cure&F=&S=&P=9740
https://listserv.nodak.edu/cgi-bin/wa.exe?A2=ind1611a&L=co-cure&F=&S=&P=9740

	“Providing and publishing information about your services – paragraphs 60-62

